پشتو زبان اور اس کی قدامت
(دوسرا حصہ)
پشتو کا ماخذ
ڈاکٹر شہید اللہ کا کہنا ہے کہ پشتو ہند یوری زبانوں کے گروہ کی ہند آریائی شاخ سے تعلق رکھتی ہے ، اور ہند آریائی کی چھوتی شاخ ایرانی سے ماخذ ہے ۔ اس میں دردی گروہ ( باشگلی ، وائے لا ، دیرون اور تیراہی وغیرہ ) کی بعض صوتی خصوصیات شامل ہیں ۔ ایک روسی مشترق وی اے ابائیف کا کہنا ہے کہ پشتو میں لثوی اصوات آریائی اصوات کا حصہ نہیں رہے ہیں ، وہ لازمی دڑاوری زبان سے ماخذ ہیں ۔ افغانستان شروع ہی سے قوموں کی گزر گاہ رہا ہے ۔ یہ قبائل چاہے مشرق کی طرف چینی ترکستان کی طرف سے آئے ہیں ، یا مغرب میں یونان ، ایران و عرب ممالک کی سے اور ان قبائل تمام نے پشتو زبان کی تشکیل میں حصہ لیا ہے ۔ ظاہر ہے ان قبائل کی مختلف زبانوں نے اپنا اثر چھوڑا ہے ۔
ترخان میں بعض اوراق ایک اور زبان کے ملے ہیں ، جسے سغدی زبان قرار دیا گیا ہے اور یہ ہند سکاتی یا سکاتی گروہ سے تعلق رکھتی ہے ، جو مشرقی ایرانی زبانیں کہلاتی ہیں جن کی نمائندگی پشتو اور پامیر کی بعض زبانیں ( سری ، قولی ، دخی وغیرہ ) کرتی ہیں ۔ سیکاتی یا سیھتی یا ساکا افغانستان کے شمالی علاقوں میں عہد قدیم سے آباد تھے ۔ یہ آریوں کے ہم نسل تھے ۔ یہ بعد کے زمانے میں افغانستان پر چھاگئے اور انہوں نے افغانستان پر حکومت بھی کی ۔ ان کی حکومتیں افغانستان سے ختم ہوگیں ، مگر ان کے اثرات افغانستان پر بدستور قائم رہے ۔ ساکاؤں کے جہاں افغانستان پر گہرے اثرات پڑے وہاں ان کے اثرات مقامی زبانوں پر بھی پڑے ۔ مثلاً پشتو میں دریا کو سین بولتے ہیں یہ بھی ساکائی کلمہ ہے ۔ آج شمالی برصغیر اور رجپوتانے کے اکثر دریاؤں نہروں اور نالوں کے نام سین ، سون اور سندھ کی شکل میں ملتے ہیں ۔
ترکی النسل قبائل میں یوچی، ہن اور ترک شامل ہیں ۔ انہوں نے اس علاقے پرطویل عرصہ تک حکومت کی ۔ ان قبائل کی حکومتیں اگرچہ برصغیر خاص کر شمالی برصغیر پر بھی قائم ہوئیں ۔ مگر وہاں ان کا تسلط زیادہ عرصہ تک قائم نہیں رہا اور دوسری اہم بات یہ ہے یہ قبائل برصغیر کی ثقافت کے زیر اثر آجانے کی وجہ سے اپنے وہ گہرے اثرات مرتب نہیں کئے ۔ جو انہوں نے افغانستان میں چھوڑے ہیں اور آج بھی بہت سے افغان قبائل ترکی النسل ہیں ۔ یہی وجہ ہے ترکی زبان کے اثرات پشتو پر بھی پڑے اور خاص کر ’ ف اور ق ‘ کا پشتو میں استعمال عام ہوا ۔
عربوں کے دور میں عربی کا نمایاں اثر پڑا اور خاص سامی یا عربی حروف کا پشتو میں استعمال ہوا ۔ اس سے پہلے یہاں ’ ث ، ح ، ڈ ، ص ، ض ط ، ظ اور ع ‘ کا استعمال یہاں کی زبانوں میں نہیں ہوتا تھا اور بہت سے عربی الفاظ یا ان کے معرب پشتو میں استعمال ہوئے ۔
پشتو آریائی کی ایرانی شاخ سے تعلق رکھتی ہے ۔ اس کے اکثر الفاظ اوستا ، فارسی اور سنسکرت کے قریب ہیں ۔ بقول جمال الدین افغانی کہ حق تو یہ ہے لوگ ایرانی الاصل ہیں اور ان کی زبان ژند و اوستا سے ماخوذ ہے اور آج کل کی فارسی سے بہت مشابہہ رکھتی ہے ۔ جدید مورخین مثلاً فرانسس فغورمان وغیرہ اس کی تعاید کرتے ہیں ۔
اس کی تعائید میں درج ذیل کچھ الفاظ پیش کئے جارہے ہیں ، جس سے بخوبی اندازہ ہوتا ہے کہ پشتو آریائی زبان ہے ۔
پشتو۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔سنسکرت۔۔۔۔۔اوستا۔۔۔۔۔۔۔فارسی۔۔۔۔۔۔۔معنی
دکلہہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔جمالہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔زیم۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔زمین۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔زمین
ستاری۔۔۔۔۔۔۔ستاری۔۔۔۔۔۔۔۔ستوبہ۔۔۔۔۔۔۔ستارہ۔۔۔۔۔۔۔ستارے
نخ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔مکر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔درکھ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔رخ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔چہرہ
شبد۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کشب۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔شپ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔شب۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔رات
سخر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ہوسور۔۔۔۔۔۔۔ہورسور۔۔۔۔۔۔خسر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔سسر
جوا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔جبان۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔زبان۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔زبان۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔زبان
خاخ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔شاکھ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔شاخ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔شاخ
اوبہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔آپ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔آپ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔آب۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پانی
ونہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ون۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔دن۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔وخت۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔درخت
سرمن۔۔۔۔۔۔۔۔چرمن۔۔۔۔۔۔۔جرمن۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔چرم۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔چنرہ
پلار۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پائری۔۔۔۔۔۔۔پتر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پدر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔باپ
غرما۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔گرما۔۔۔۔۔۔۔گر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔دوپہر
غوا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔گؤ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔گؤ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔گاؤ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔گائے
تاوا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔نؤ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔نااؤ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کشتی
اسپا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اشو۔۔۔۔۔۔۔۔اسپو۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اسپ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔گھوڑا
ذات۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔جات۔۔۔۔۔۔زات۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔زاد۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ذات
پشتو میانہ فارسی ( پہلوی ) سے قریب ہے ۔ اس میں فرق ’ ل ‘ کا ہے ۔ میانہ فارسی میں جہاں ’ ر ‘ استعمال ہوا ہے ، وہاں پشتو میں ’ ل ‘ یا ’ ڑ ‘ استعمال ہوا ہے ۔ قدیم ایرانی زبانوں ( اوستا، قدیم فارسی ، پہلوی ) میں ’ ل ‘ استعمال نہیں ہوا ہے ۔ پشتو میں ایرانی الفاظ کی اندورنی ’ د ‘ کی جگہ ’ ل ‘ استعمال ہوا ہے ، اور ہندوستانی زبانوں کی قربت کی وجہ سے اس زبان میں کوزی حروف بھی مروج ہیں ۔
پشتو۔۔۔۔۔۔۔۔۔ایرانی۔۔۔۔۔۔۔۔۔معنی
زوڑ۔۔۔۔۔۔۔۔۔بڑھا،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔قدیم
پلار۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پدر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔باپ
پل۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پد۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پاؤں
دولہجے
پشتو میں اس امتیاز کی فرضی لکیر اٹک سے افغانستان میں دور تک چلی گئی ہے ۔ سر آلیف کیرو باالوضاحت سے بتلائی ہے کہ شمال مشرقی قبیلے پختو اور جنوب مغربی قبیلے پشتو بولتے ہیں ۔ دونوں کے درمیان حد فاضل شرقاً و غرباً اٹک کے جنوب میں دریائے سندھ سے کوہاٹ اور وادی میراں زئی سے ہوتی ہوئی تل تک ، وہاں سے دریائے کرم کے جنوب میں ہریوب اور درہ شترگردن تک چلی گئی ہے ۔ اس حد کے شمال مشرق میں پختو بولی جاتی ہے اور یہ قبائل دیر ، سوات ، بنیڑ اور باجور کی زبان ہے ۔ اس حد کے جنوب مغرب میں جو قبائل پشتو بولتے ہیں ، ان میں خٹک ، درانی اور قریب قریب ( جلال آباد کے کچھ لوگوں کو چھوڑ کر ) خوست ، وزیرستان کے سارے قبائل بنوں ، ڈیرہ جات کے قبائل اور ژوب اور بلوچستان کے دوسرے علاقے بھی جو قندھار کے قریب واقع ہیں پشتو بولتے ہیں ۔
اس طرح دونوں لہجوں کو استعمال کرنے والے ان حروف کے ذریعے دونوں ایک ہی طرح لکھتے ہیں ، مگر ان کی ادائیگی اپنے لہجہ کے مطابق اداکرتے ہیں ۔ اس میں ان حروف کے ذریعے دونوں کے لہجوں میں یکسانیت پیدا کی گئی ہے ۔ (جاری ہے)
یہ تحریر فیس بُک کے اس پیج سے لی گئی ہے۔