فریڈرک ولہیم کرسچن کارل فرڈینینڈ ، یا بیرن وان ہمبلڈٹ/Friedrich Wilhelm Christian Karl Ferdinand von Humboldt ۔ {آمد: 22جون 1767۔ رخصت:8 اہریل 1935}، ایک سرکاری عہدیدار ، سفارتکار ، فلاسفر ،ماہر لسانیات ، اور تعلیمی مصلح تھے ، جو یورپی دانشوروں کو باسکی زبان{ Basque language} کے بارے میں معلومات اور آگاہی فراہم کی جس میں لسانی اور تاریخی حوالے سے نئے انکشافات تھے۔ ان کا چھوٹا بھائی ، الیکژنڈر وان ہمبلڈٹ بھی اتنا ہی مشہور فطرت پسند اور سائنس دان تھے۔ ولہیم وان ہمبولٹ تقابلی لسانیات کی سائنس کے نظرئیے کو مرتب کررہے تھے اور ان کا کام اس لیے تھا کہ لسانیات کے شعبے میں آگاہیوں کو توسیع دی جائے۔ جو زبان بولنے والے کی ثقافت کو ظاہر کرتی ہے اور یہ دنیا کے بارے میں ہمارے تاثرات کا فیصلہ کن اظہار ہوتا ہے اس کو بعد میں نسلی زبان کے میدان میں تیار کیا گیا تھا۔ وہ برلن میں ہمبولڈ یونیورسٹی کے بانی تھے ، اور انہوں نے پرشیا میں تعلیمی نظام اور اس کے اثر و رسوخ کے ذریعہ ، دنیا میں نمایاں شراکت کی۔
فریڈرک ولہیم کرسچن کارل فرڈینینڈ نے کہا کہ زبان ایک ایسی سرگرمی ہے جس میں بولنے اور بولنے والے کی ثقافت اور انفرادیت کا اظہار ہوتا ہے اور انہوں نے یہ بھی زور دیا کہ زبان کے ذریعہ ہر فرد دنیا کو بنیادی اور اساسی طور پر دیکھتا ہے۔ اس طرح انہوں نے نسلی لسانیات کی جدید ترقی کی پیش گوئی کی ، جو زبان اور ثقافت کے باہمی تعلقات کو تلاش کرتا ہے۔
انھوں نے نے اپنی بیشتر ادبی سرگرمی لسانی علوم کے لئے وقف کردی تھی ، اور یہ اسی شعبے میں ہے جہاں گہرے آثار باقی رہ گئے ہیں۔ زبان پرچار کرنے یا رضاکارانہ سرگرمی کو پیدا کرنے کا نام نہیں ہے ، بلکہ اس جذبے کی ایک چیز ہے جو سوچ کے اسی عمل کو چلاتی ہے۔ یہ زبان کچھ ختم ، شدہ ، بلکہ ایک نامیاتی ، زندہ اور تاریخی سرگرمی نہیں ہے۔ تمام زبان کو ایک داخلی لسانی شکل کی خصوصیت حاصل ہے ، جو قوم کے عالمی نظریہ کو ظاہر کرتی ہے جو خود ہی بولتی ہے۔ لہذا مختلف زبانوں اور ان کے ارتقاء کے تقابلی مطالعہ کی اہمیت ہے۔ جو جانداروں کی صورت میں فطری قوانین کے قوانین کے مطابق ہوسکتی ہے۔ ہمبولٹ تاریخی اور تقابلی لسانیات کی راہ ہموار کرنے کے لئے گراماریوں کے مخصوص تصورات سے زیادہ ہے۔ اپنی لسانی علوم کے لیے زبان کے فلسفے کے جدید بانیوں میں ہموولڈٹ ، ویکو اور ہرڈر کے ساتھ ایک عہدے پر فائز ہیں۔
انھوں نے اپنی توجہ جمالیات پر ("ہرمین اور ڈوروتیہ" گوئٹے ، 1798) پر بھی وقف کردی۔ اس فن کے ذریعہ انسان اور فطرت کی عالمگیرت کا ادراک کرنے کے لیے مرکوز{focused} توجہ مرکوز ریاستوں کو بلند کرنے کا ایک ذریعہ سمجھا جاتا ہے۔ ذہن کی ایسی ریاستیں جو مثالی کی نمائندگی کے ذریعہ حاصل کی جاسکتی ہیں ، یعنی "انفرادی نمائش میں آئیڈیا" ، کردار کے لئے ضروری ہر چیز کو جمع کرنا اور حادثاتی چیز کو ایک طرف چھوڑ دینا۔ یعنی:"اس کو انسان بنانا"۔اپنی ہی آرٹ فیکلٹی حقیقت کو رومانٹک رنگ دے دیتی ہے ۔" یہ ان کے دیگر کاموں میں شامل ہیں: ریاست کی کارروائی کو محدود کرتے ہیں ، تقابلی بشریات کا منصوبہ (1797) ، عالمی تاریخ (1818) پر مشاہدات ، زبانوں کی ترقی کے مختلف دوروں کے سلسلے میں زبانوں کے تقابلی مطالعہ پر جاوا کے جزیرے اور کاوی زبان کے کام ، جس میں انسان کے لسانی ڈھانچے کے فرق اور اس کے اثر و رسوخ کے بارے میں مشہور مضمون شامل ہے ، میں قواعدی ڈھانچے کی ابتداء اور ان کے افکار کے نظریات پر اثر انداز کرتے ہیں۔ بنی نوع انسان کی روحانی نشوونما ہوئی۔
اگرچہ جرمنی میں سیاسی اور ثقافتی مورخین اور ماہرین تعلیم کے ذریعہ ہمبلٹ میں ہمیشہ سے دلچسپی کا اظہار کیا جاتا رہا ہے ، لیکن یہ حالیہ دہائیوں میں ہی ہے کہ جدید لسانیات کی تشکیل ،معنیات {سیمیٹیوٹکس }،
تفھیمات {ہرمینیٹکس} اور زبان کے فلسفے میں ان کے کرداروں نے نئی توجہ کو جنم دیا ہے ۔یہ ان شعبوں میں ان کی نمایاں کامیابیوں کے بارے میں ہے۔ حالانکہ اس میں لسانیات میں ان کا زیادہ تر کام ابھی تک نامعلوم یا غیر دریافت رہا ہے۔ اس کے باوجود ، بیسویں صدی میں جرمنی میں پوٹ اور اسٹینتھل اور انیسویں صدی میں بوس ، ساپیر ، بوہلر ، ویزبربر اور چومسکی تک متعدد ماہر لسانیات جن سے ہمبولٹ سے اہم بصیرت حاصل کی ہے یا اس کا دعوی کیا گیا تھا۔ لیکن ہمبلڈٹ میں ان کی دلچسپی جزوی تھی اور ان کے کام کے ان پہلوؤں تک محدود تھی جن کا استعمال خود ان کے اپنے منصوبوں اور طریق کار کو تقویت دینے یا جائز بنانے کے لئے کیا جاسکتا ہے۔ کسی بھی خاص سمت کے ساتھ "ہمبولڈش لسانیات" یا "ہمبولڈسی زبان کا فلسفہ" کی اصطلاح کو جوڑنا کافی گمراہ کن ہے ، مثال کے طور پر "لسانی تعلق" کے ورورفین مقالے کے ساتھ یا عالمگیر { افزائشی قواعد{جنریٹر گرائمر} کے چومسکی کے مخالف تصور کے ساتھ۔ ہمبلٹ کے کام کی دیگر مساوی یا زیادہ اہم جہتوں کو نظرانداز کرتے ہیں۔ 1835 میں فریڈرک ولہیم کرسچن کارل فرڈینینڈ کی وفات کے بعد ان کے لسانی کام کو جرمنی میں مرکزی دھارے کے ماہر لسانیات نے مؤثر انداز میں نظرانداز کیا جس کی بنیادی دلچسپی ہند یورپی زبان کے گروہ پر مرکوز تھی۔ اس طرح فرانز بوپ جیسی ممتاز شخصیت یہ برقرار رکھے گی کہ جنوبی بحر الکاہل کی زبانیں سنسکرت کی کھلتی ہوئی شکلوں کی نمائندگی کرتی ہیں لیکن اس حقیقت کے باوجود کہ ہمبلڈٹ نے پہلے ہی اپنے کیوی ورک میں اس رائے کو پوری طرح سے غلط ثابت کردیا ہے اور یہ ظاہر کیا ہے کہ ان زبانوں نے آج آسٹرونائی زبان کہا جاتا ہے۔ یہاں تک کہ ماہر لسانیات ہیمان اسٹینتھل ، جنہوں نے 1884 میں ڈائی اسپراچفلسفشین ورکے ولہیم کی وان ہمبلٹ (زبان کے فلسفہ میں ہمبرٹ کی تخلیقات) ("کام" ، کتابیات) کے عنوان سے ہمبولٹ کی تحریروں کودو جلد ایڈیشن شائع کیا تھا اور ان تبصوں نے ہمبلٹ پر تنقید بھی کی تھی جس میں انہوں نے ہیمولڈ کی تحریر کی تھی۔ یہاں ہمیں نہ ماہر نفسیاتی صورتحال اور نہ ہی یہاں یا کہیں بھی ان کی دوسری تحریروں میں ہمبلٹ کے اپنے دلائل پر گفتگو کرنے اور ان کی اصل فلسفیانہ حیثیت کی چھان بین سنجیدہ کوشش دکھائی دیتی ہے۔ دوسری طرف فرانس میں ہم انیسویں صدی میں ہمبولڈ میں نسبتا مستقل میں دلچسپی لیتے ہوئے پاتے ہیں جو بنیادی طور پر ان کی ایشیائی زبانوں اور ان کے باسکی مطالعات تک محدود تھی۔
*فریڈرک ولہیم کرسچن کارل فرڈینینڈ کا لسانی نسبت پسندی{linguistic relativism}کا تصور*
==========================================
ولہیم وان ہمبولٹ کی لسانی انسلاکات تھیسس { مقولے یا دعوی} کی فلسفیانہ بنیاد وہ مفروضہ ہے جسے وہ سوچنے کے عمل فکر کو معنی خیز اکائیوں میں منظم کرتے ہیں ، اس کو اشیا کے طور پر بھی حوالہ دیا جاتا ہے جس کو وہ ایک مضمون میں بیاں کرتے ہیں۔ یہ عمل لفظ کے وسیع معنوں میں زبان کو تشکیل دیتا ہے۔ اس کے فورا بعد نتیجے میں جیسے ہی کوئی فرد اپنے نفس سے واقف ہوجاتا ہے یہ عکاسی کا پہلا عمل متعین ہوتا ہے اور فورا ہی زبان کو پیدا کرتا ہے ۔
یوں واضح الفاظ میں نقوش اور جذبات کا لباس پہنتا ہے ، جس کے بعد ایک دوسرے کے ساتھ مل کر نئی اصطلاحات تشکیل دی جاتی ہیں۔ لہذا زبان فکر کی تکمیل ہے۔ لیکن مسئلہ یہ ہے کہ زبان کو دنیا کی فطرت کے ساتھ ساتھ انسانوں کی فطرت کے مطابق بھی بننا ہے ، جو آپس میں جڑے ہوئے ہیں ، اور ان دونوں کے ساتھ انصاف کرنا ہے۔" (سی ایف۔ بوہلر 1973: 8)۔ پھر بھی ، کسی زبان کے الفاظ نہ تو کسی شے کی شبیہہ ہوتے ہیں اور نہ ہی محض ایک تجویز (سی ایف۔ بوہلر 1973: 9)۔ اس کے نتیجے میں پنچتا ہےکہ مختلف زبانوں کے الفاظ مکمل مترادفات نہیں ہوسکتے ہیں (سی ایف۔ بوہلر 1973: 11) مزید یہ کہ ، زبان لامحدود ہے ، اور اسی وجہ سے اس کو پوری طرح سے جان نہیں سکتا یا پوری طرح سے عکاسی نہیں کی جاسکتی ہے (سی ایف۔ بوہلر 1973: 12)۔ زبان اس کے بولنے والے فرد کے ذہن کی حدود طے کرتی ہے کیونکہ یہ پہلے سے طے کردیتا ہے کہ ایک فرد کا ذہن ہر سمت میں کس حد تک منتقل ہوسکتا ہے (سی ایف۔ بوہلر 1973: 13}
ہامان { Hamann} اور ہرڈر{Herder } کے کاموں میں مختلف کا کوئی وسیع مطالعہ نہیں ہوا تھا
زبانیں۔ ہامان کے خیالات محض انتشار پر مبنی رائے تھے نہ کہ اس پرکم از کم زبان کے اختلافات کے کافی مطالعہ کی حمایت کی۔ ہرڈر کے خیالات ان کے بہت سارے ذرائع ، زبان کے تنوع کو سمجھنے پر مبنی تھے
ناقابل اعتبار ہونے کے ناطے سے اوراس کے موقف کو اس کے بے حد خوبی کے بڑے نظریہ میں ڈھالا گیا تھا
تب یہ حقائق کے مطابق تھا۔ تقابلی لسانیات کا میدان اس وقت ہوا تھا لہذا قابل اعتماد اور منظم معلومات کا فقدان تھا۔ بہرحال ان کے مؤقف نے کام کیا۔ ہمبلڈٹ کو اس معاملے پر اسی طرح کا موقف رکھنے کی ترغیب دی۔ ہمبلٹ
ایک وسیع دائرے میں مختلف انسالاکی دعووں کی بنیاد رکھ کر بحث کو دوبارہ زندہ کیاگیا۔ اس میں متعدد غیر مغربی زبانوں کے ثبوت لہذا وہ سب سے پہلے تھا ۔ لسانیات کے اصول کے بارے میں وسیع پیمانے پر ثبوت فراہم کرنے کی کوشش کی۔ نسبت ہمبولڈٹ نے اس وقت کے ابھرتے ہوئے شعبے سے علم کو ملایا یو ایک ابتدا کے ساتھ " تقابلی ادب " نئی شروعات تھی۔ اس قسم کےبیانیات لسانی اعتبار سے ہامان نے پیش کیے تھے
ہرڈر نے اس کے ذریعہ یہ دعویٰ کیا کہ اس دعویٰ کے درمیان بنیادی اختلافات ہیں۔ زبانیں تو موجود ہیں جو تجرباتی ثبوتوں کے ذریعہ ثابت ہوتی ہیں۔ ہمبولٹ اکثر یہ خیال ہے کہ بعد میں کیا ہوگا لسانی نسبت پسندی کے مضبوط ورژن کے طور پر جانا جاتا ہے۔ انہوں نے کہا کہ" تاہم کبھی نہیں"۔۔۔۔۔۔۔۔ واضح طور پر کہ وہ زبان کو سمجھتا ہے اور سخت منطقی معنون میں ہے کہ اس کے مساوی خیال کرتا ہے۔
یہ احساس ، بہت قوی ہے۔ لہذا اس کے سب سے مضبوط ورژن کی انتساب میں دیکھ بھال کی جانی چاہئے
اس سے نسبت تو ہے لیکن اس نے یقینی طور پر دونوں جزو کو مضبوطی سے وابستہ اور دیکھا ہے
کم از کم نسبت پسندی کے نظریہ کو برقرار رکھا جو کل مساوات کے بہت قریب آجا تا ہے۔
ولہیم وان ہمبولٹ کے زہن پر جرمن زبان کی رومانویت بھی سوار رہتی تھی۔ واپکا جرمن قوم پرست تھا۔ انھون نے زبان کے تاریخیے اور تقابلی تجزئیے و مطالعے کو انحوں نے قوی کراد پر زبان و لسان کے اثرات کے مطالعت سے بھی جوڈ دیا گیا۔ مگر یہ طریقہ رومانوی، تمثیلی اور خلقی کار نوعیت کا تھا۔ سوئس ماہر لسانیات اور لسانی ساختیات کے بانی ساسر کی لسانی نظریہ ہمولٹ کی جدید تھیوری سے تشکیل پاتا ہے۔ ہمولٹ کا موقف تھا زبان میں ایک داخلی اور خارجی عنصر ہوتا ہے۔ خارجی عنصر زبان کا " خام مال " یا " آواز " ہوتی ہے۔ جس کی بنیاد پر مختلف زبانوں کی ساخت متعین ہوتی ہے ۔ زبان کا داخلی عنصر اس کی تشکیل یا ساخت واعد ور معنی ہوتے ہیں۔ جو خام مال پر اثرا اندازہوکر زبان میں افتراقات کا سبب ہوتا ہے۔ اسکو " لسانی خلیقہ" بھی کہا جاتا ہے۔ فہیم اعظمی نے لکھا ہے۔۔ " غور کرنے سے معلوم ہوگا کہ داخلی اور خارجی عناصر ساسر کے لینگ { lANGUE} , پیرو ل {PAROLE} کے مترادف ہیں اور اس طرح زبان کی ایک تجریدی ساخت ہوتی ہے ۔ ہمولٹ کے داخلی اور خارجی عناصر کو ہم جوہر{SUBSTANCE} اور ہیّت {FORM} کے معنی مین بھی لے سکتے ہیں۔ ہمولٹ نے یہ تھیوری پیش کی تھی کہ ہم کائنات کو زبان ہی کے زریعے جان سکتے ہیں اور یہ کہ اسے استعمال کرنیوالے کے کلچراور ان کے انسلاک کو بھی ظاہر کرتی ہے۔ یہ سب فی زمانہ ساختیات اور پس ساختیات کی بنیادیں ہیں ۔ زبان کے متحرک { DYNAMIC} ہونے کا خیال بھی سب سے پہلے ہمولٹ نے پیش کیا تھا "{'رائدین جدیدیت'، مکتبہ صریر کراچی سال اشاعت 2002}۔
فریڈرک ولہیم کرسچن کارل فرڈینینڈ خاص طور پر ایک ماہر لسانیات کے طور پر یاد کیا جاتا ہے انھوں نے زبان کے فلسفہ اور نظریہ تعلیم اوراس کی اطلاقیات اور عملیات کےمیدان میں اہم شراکت کی۔ خاص طور پر وہ بڑے پیمانے پر' ہمبولڈین ایجوکیشن آئیڈیل' کے معمار کی حیثیت سے بڑے پیمانے پر پہچانے جائیں گے ، جو پروسیا میں شروع سے ہی اپنے نظام تعلیم کے نمونے کے طور پر استعمال ہوتا رہا تھا اور بالآخر امریکہ اور جاپان جیسے ممالک میں ان کے لسانی، ثقافتی اور تعلیمی نظریات اور فکریات سے آج بھی فائدہ اٹھایا جارہا ہے۔استعمال ہوتا تھا۔:::
**کتابیات / حوالے جات**
————————
Agassiz, L., 1859. Alexander Von Humboldt: obituary. Am. J. Sci., 28
Beck, H., 1959–61. Alexander Von Humboldt (2 volumes). Wieshaden: F. Steiner.
Biermann, K. R., 1972. Humboldt, Friedrich Wilhelm Heinrich Alexander von. Dict. Sci. Biog., 6, 549–55.
Bruhns, K., 1872. Alexander Von Humboldt. Eine wissenschaftliche Biographie (3 volumes). Leipzig: F.A. Brockhaus (reprinted 1969, Osnabruck: O. Zeller).
De Terra, H., 1955 (6th edn, 1968). Humboldt. The Life and Times of Alexander Von Humboldt, 1769–1859. New York: Knopf, 386 pp.
Kellner, L., 1963. Alexander Von Humboldt. Oxford: Oxford University Press, 247 pp.
Nicolson, M., 1987. Alexander von Humboldt, Humboldtian science and the origins of the study of vegetation. Hist. Sci., 25, 167–94.
Von Humboldt, A., 1805–34. Voyage aux regions equinoxiales du Nouveau Continent, fait en 1799, 1800, 1801, 1802, 1802, 1803 et 1804 par Al. de Humboldt et A. Bonpland. Paris: Redige par Alexandre de Humboldt (transl. to German, 1859–60.)
Von Humboldt, A., 1808. Ansichten der Natur mit wissenschaftlichen Erlauterungen (2 volumes). Stuttgart: J.G. Cotta.
Von Humboldt, A., 1845–62. Kosmos, Entwurf einer physischen Weltbeschreibung (4 volumes). Stuttgart and Tubingen: J.G. Cotta.
Google Scholar
Von Humboldt, A., 1853. Kleinere Schriften. Tubingen: J.G. Cotta, 474 pp.
Google Scholar
Von Humboldt, W., and Gregoruvius, F. (eds), 1880. Gesammelte Werke (12 volumes). Stuttgart: J.G. Cotta
معنی کے کیا معنی ہیں؟
پشاور پختون خوا سے عثمان علی کا اصرار ہے کہ انھیں بتایا جائے: ’’معنی کے کیا معنی ہیں؟‘‘ سوال سن...