{The Dangers of Poetry: Culture, Politics and Revolution in Iraq}
مصنف: کیون ایم جونز
{ Kevin M. Jone}
ناشر:اسٹینفورڈ یونیورسٹی پریس، کیلی فورنیا، امریکہ۔
سال اشاعت : ستمبر 2020
عراق کی کلاسیکی شاعری سے لے کر جدید شاعری تک ایک طویل ایک توانا تاریخ موجود ہے۔ خاص کر عراق کی انقلابی اور مزاحمتی شاعری کا مطالعہ کرکے ایک مخصوص انقلابی جمالیات اور جدلیات کی شعری حسیّت دریافت ہوتی ہے۔ زیر نظر کتاب میں عراق کی شاعری کء انقالبی رجحان کے تحت کی جانے والی شاعری کت سیاسی اور ثقافی خطرات کا بڑا عقلی اور تاریخی سیاق میں بہترین تنقیدی جائیزہ لیا گیا۔
…..
یاد رہے پہلی جنگ عظیم کے بعد عراق میں، برطانیہ قابض طاقت تھا۔ بغداد کی حیدر خانہ مسجد میں 1920 میں پیغمبر اسلام (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کے یوم ولادت کی ایک تقریب میں نابینا شاعر محمد مہدی البصیر نے منبر سے اپنا شعر سنایا: “وہ آپ کے سامنے اپنی گردنیں جھکا لیں… جب تک وہ تسلیم نہ کریں۔ انہوں نے جو بدعنوانی بوئی ہے / اپنے گناہوں کو چھوڑ دیں اور آپ کی رہنمائی کے لئے سر تسلیم خم کریں۔” البصیر کی کارکردگی نے انگریزوں کو بے چین کر دیا۔ انہیں خدشہ تھا کہ ‘اشتعال انگیز’ نظمیں سنی-شیعہ تعاون کو آسان بنا سکتی ہیں۔ ان کے خوف میں مزید اضافہ ہوا جب ایک مقامی مخبر نے انہیں بتایا، “میں نے خود بھی وطن کے لیے کچھ کرنے کے لیے ہلچل محسوس کی۔”
البصیر عراقی شاعروں کی ایک لہر کا حصہ تھے جن کی زندگی اور کام کیون جونز کی کتاب The Dangers of Poetry: Culture, Politics, and Revolution in Iraq میں دریافت کیا گیا ہے۔ 19ویں صدی کے اواخر سے عراقی شاعری سیاست اور قومی شناخت میں سب سے آگے تھی۔ جونز کا استدلال ہے کہ شاعر عوامی دانشور کے طور پر ابھرے اور انہوں نے مذہب، سیکولرازم، خواتین کے حقوق، سامراج مخالف، جدیدیت اور قومی شناخت کے گرد مباحثوں کو مقبول بنانے میں اہم کردار ادا کیا۔
……
یہ نکتہ زہن مین رہے کہ تکنیکی طور پر ایک فوجی بغاوت، عراق میں 14 جولائی 1958 کا واقعہ طویل عرصے سے ایک انقلاب تصور کیا جاتا رہا ہے، جس کی وجہ اس وقت اسے حاصل ہونے والی بے پناہ عوامی حمایت اور اس نے نافذ کی گئی سیاسی اور سماجی تبدیلیوں کی وجہ سے، جس میں برطانوی حمایت یافتہ کا تختہ الٹنا بھی شامل ہے۔ ہاشمی بادشاہت اور زمینی اصلاحات کا پروگرام جس نے بڑے زمیندار طبقے کی طاقت کو محدود کر دیا۔ “انقلابی دور” کے دوران سیاسی اور ثقافتی سرگرمیوں کے پھلنے پھولنے کی وجہ سے اور 8 فروری 1963 کی پہلی بعثت بغاوت کے ساتھ اس دور کے خاتمے کی وجہ سے یہ واقعہ مورخین کے لیے بھی دلچسپی کا باعث رہا ہے۔ “ناکامی” جس کی وضاحت ضروری ہے۔ انقلاب پر انگریزی زبان کی اسکالرشپ اس کے باوجود کافی حد تک محدود ہے، جو کسی حد تک جدید عراقی تاریخ کے میدان کی حالت کی عکاسی کرتی ہے۔ تاریخی کام جو موجود ہے اس میں سیاسی یا فکری تاریخ پر توجہ مرکوز کی گئی ہے، اور اس کا زیادہ تر حصہ صرف انقلابی دور (1958-63) کے ساتھ نہیں ہے بلکہ اس میں ہاشمی دور (1920-58) بھی شامل ہے۔ انقلاب سے متعلق کچھ معاشی تاریخیں ہیں حالانکہ ان میں سے زیادہ تر توجہ پچھلی دہائیوں میں اس کی وجہ بننے والے عوامل پر مرکوز ہے۔ انقلابی دور میں معاشرتی و اقتصادی موضوعات پر توجہ دینے والے چند تاریخی مطالعات ہیں۔.
کیون ایم جونز لکھتے ہیں کہ محمد صالح بحر العلوم کا کام “بغداد کے نوجوان مارکسسٹوں میں کمیونسٹ مینی فیسٹو سے زیادہ مقبول تھا۔” اس کی کمیونسٹ، اشرافیہ مخالف نظم کہاں میرا حق ہے؟ 1940 کی دہائی میں عراق میں حکمران طبقے کے خلاف بڑھتی ہوئی بنیاد پرستی کی سہولت فراہم کی۔ العلوم اور البصیر دونوں اس کی مثالیں ہیں جنہیں مصنف باغی شاعر کہتا ہے، جس پر اس کی کتاب توجہ مرکوز کرتی ہے۔ “باغی شاعری عراق میں نوآبادیاتی مخالف طویل جدوجہد کی غالب ثقافتی گفتگو اور خطرناک سماجی مشق تھی۔”
شاعری کے خطرات سے دو وسیع موضوعات ابھرتے ہیں: عراق کی جدید نظریات کو تلاش کرنے کی خواہش، ملک کو اس کی سابقہ عظمت پر بحال کرنے کی خواہش۔ یہ کتاب بنیادی طور پر بغداد اور نجف پر مرکوز ہے، یہ کتاب ہمیں عثمانی دور سے لے کر بعثی ادوار تک کے دورے پر لے جاتی ہے۔
خلیج میں سلطنت کا خاتمہ: غیر قانونی ریاستوں سے متحدہ عرب امارات تک
شاعرانہ تحریکیں اپنے دور کے معاشرتی تناؤ کو بہت زیادہ ظاہر کرتی ہیں۔ سب سے دلچسپ پیش رفت میں سے ایک نجف کی تھی، جو عثمانی دور کے اواخر میں ایک صوبائی شہر سے ایک ایسی جگہ میں تبدیل ہو گئی تھی جہاں جدید نظریات کا بے تابی سے مقابلہ کیا جا رہا تھا۔ مذہبی شاعری کی مضبوط روایت کے ساتھ ایک روایتی شیعہ سیکھنے کی جگہ، شہر کے نوجوانوں نے پوری عرب دنیا میں آئین پرستی، ڈارون ازم اور نہدہ [نشاۃ ثانیہ] تحریک کے نظریات کو تلاش کرنے کے لیے شاعرانہ اظہار کی طرف رجوع کیا۔ اس کے باوجود نجفیوں کے لیے تناؤ تھا جو نہدہ تحریک میں فکری رہنما بننا چاہتے تھے، اپنی روایات کے پہلوؤں کو محفوظ رکھتے ہوئے جدید طریقوں کو اپنانے کے خواہشمند تھے۔
شہر میں نو کلاسیکل شاعری کا آغاز ہوا جس نے ان خیالات کا اظہار کیا۔ درحقیقت، پہلی جنگ عظیم سے پہلے کے دور میں نوجوان نجفیوں کے لیے شاعری کا ایک مشن تھا۔ محمد ردا الشبیبی اور باقر الشبیبی نے ایسی نظمیں لکھنے کی دوڑ لگائی جس میں احیاء پسندی کے موضوعات کو تلاش کیا گیا، “شاعری کو مغرب کی زوال پذیر مادیت پر مشرق کے روحانی ردعمل کے طور پر دیکھا گیا۔” جدیدیت کی آرزو مند لیکن سرمایہ داری پر تنقید کرتے ہوئے، ردا الشبیبی نے اپنی نظم العرفان اور البرق میں نجفی نوجوانوں کے سیاسی جھکاؤ کو کیا شکل دی ہے: “کتنی بھوکی روحیں اب خوشگوار چہروں کی طرف دیکھ رہی ہیں / تمام غذائیت سے محروم ہیں۔ ان پیٹوؤں میں؟”
کیون ایم جونز کی کتاب میں نجفیوں سے متعلق حصوں نے واقعی مجھ سے بات کی، خاص طور پر کاسموپولیٹنزم کے لیے جوش اور صوبائی شہر میں پھنس جانے کے احساس کے درمیان تناؤ؛ ایک سال سے زیادہ عرصے تک لاک ڈاؤن میں رہنے کے بعد یہ تکلیف دہ طور پر گھر کے قریب تھا۔ علی الشرقی نے اپنی نظم “ایک زندان کا شاعر”{A Poet in Prison} میں اس اس بات کو بہترین انداز میں بیان کیا ہے: “یہ کون سا شہر ہے جس کی قید میں مجھے شباب کے پنجرے کی طرح قید کر رکھا ہے؟ … اس کا دل دھڑک رہا ہے اور اس کے پر پھڑپھڑا رہے ہیں … وہ اس کے سوا کچھ نہیں چاہتا ہے صبح کو گلے لگانا، جماعت کے لیے مبلغ کی آرزو”ہے۔”
مختلف شاعروں کا سیاسی جھکاؤ تیار ہوا اور متنوع، لیکن برطانوی مینڈیٹ کے دور میں شاعری کے معاشرتی خطرات حکام پر عیاں ہو گئے۔ کچھ لوگوں نے شاعری کو عراق میں انگریزوں کے خلاف 1920 کی عظیم بغاوت کا ذمہ دار ٹھہرایا۔ اگرچہ یہ صریحاً مبالغہ آرائی ہے، عراق کے باغی شعراء برطانیہ مخالف مظاہروں کو منظم کرنے میں ملوث تھے۔ تاہم، وہ اس بات پر گہری تقسیم تھے کہ ملک کو کس سمت جانا چاہیے۔ جیسا کہ جونز نے ظاہر کیا، ایک یکساں تحریک ہونے سے بہت دور، ایک دوسرے کے خلاف بہت زیادہ لڑائی اور شیطانیت تھی۔
شاعری کے خطرات… اشرافیہ کے تحفظ کے لیے شاعری کے مغربی تصورات کو کامیابی سے چیلنج کرتے ہیں۔ مجھے یہ اعتراف کرنا چاہیے کہ مجھے اس بات پر یقین کرنے کی بہت کم ضرورت تھی کہ شاعری مقبول سیاست اور عام محنت کش لوگوں کی روزمرہ کی زندگی کا حصہ ہے، جیسا کہ میں نے مشرق وسطیٰ اور جنوبی ایشیا کی دیگر کمیونٹیز میں اس کا مشاہدہ کیا ہے۔ یہ شہاب احمد کا اسلام کیا ہے؟: اسلامی ہونے کی اہمیت کی یاد دلاتا ہے، جس میں وہ دلیل دیتے ہیں۔
زیر نظر کتاب کی قرات کے بعد ایسا لگا کہ سیاسی اور معاشرتی تناظر میں ایک بڑے ” ثقافتی انقلاب ” کی بات کی جارہی ہے۔ جو عصری احوال میں ” نئی نئی نوآبادیاتی نظام” نےعراق میں اپنا تسلط جما لیا۔ مگر اب بھی عراق میں کہیں کہیں اچھی معاشرتی اور سیاسی سیاق میں نئے مزاج کی شاعری نظر آجاتی ہے۔ جس میں محیط ارّض تناظر میں مستقبل کے کئی خواب نظر آتے ہیں۔
نابغہ روزگار شخصیات کی وفات کی تواریخ
نابغہ روزگار شخصیات کی وفات کی تواریخ : ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ 🕳️سید عابد علی عابد: 20 جنوری 1971ء 🕳️ناصر کاظمی :2/ مارچ...